Optimaal bereikbaar dankzij slimme communicatie- oplossingen

‘Hoe werkt de loting voor een huurhuis?’ ‘Help, mijn dakgoot is lek, wat moet ik doen?’ Bij woningcorporatie Wooninc. in Eindhoven komen dagelijks meer dan honderd telefoontjes van woningzoekenden en huurders. Om al die bellers zo snel en goed mogelijk te woord te kunnen staan; dát vraagt om slimme communicatie-oplossingen. En daarom schakelde Wooninc. HIG in.

Bij woningcorporatie Wooninc. in Eindhoven komen dagelijks véél telefoontjes binnen. Om een indruk te geven: de eerste zes maanden van 2016 waren het er al 18.826.
De meeste bellers zijn huurders of woningzoekenden: Wooninc. houdt zich namelijk vooral bezig met de verhuur van betaalbare woningen aan met name ouderen en jongeren, in Eindhoven en omgeving. En als zij dan naar Wooninc. bellen, is dat bijna altijd met een vraag: ‘Hoe werkt de loting voor een huurhuis?’, ‘Ik heb geen internet, hoe schrijf ik mij dan in?’, ‘Is er huurtoeslag mogelijk met mijn inkomen?’ ‘Help, mijn dakgoot is lek! Wat moet ik doen?’

Als je per dag zo veel telefoontjes, zo veel vragen over uiteenlopende onderwerpen krijgt, dan is het prettig als die vragen zo snel mogelijk bij de juiste personen terechtkomen. Om dat zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen, ging Willem Weghorst, ICT manager bij Wooninc., ruim een jaar geleden om de tafel met HIG. Gekeken werd hoe het callcenter van Wooninc. zo effectief mogelijk ingericht en ingezet kon worden. Willem Weghorst: “Kort samengevat kwam het erop neer dat ik vanuit de organisatie de wensen kenbaar maakte en HIG vervolgens voor de technische invulling zorgde.”

Slim doorkiesmenu

Aan de bereikbaarheid viel nog wel iets te verbeteren, zo vond men bij Wooninc.. Willem Weghorst: “Bij Wooninc. werken zo’n 105 mensen, verspreid over verschillende afdelingen. Wat wij graag wilden, was dat een beller met een vraag zo snel mogelijk en direct bij de juiste afdeling en de juiste specialist terecht zou komen. Fijn voor de beller, want niemand vindt het prettig om lang in de wacht te staan of eindeloos doorverbonden te worden. Maar minstens zo fijn voor de medewerkers: om alleen klanten aan de lijn te krijgen met vragen die betrekking hebben op het eigen vakgebied, en niet meer op zoek te hoeven naar een collega die de vraag kan beantwoorden. ”

Inmiddels is dat allemaal geregeld. Een slim doorkiesmenu zorgt er nu voor dat een klant die iets wil weten over zijn stookkosten zonder omzwervingen in contact komt met iemand van de afdeling Service- en stookkosten. En een beller met bijvoorbeeld een vraag over de hoogte van de huur, kan deze meteen stellen aan een medewerker van de afdeling Huurbetaling. Vragen over zorg komen terecht bij het zorgteam van WoonincPlusVitalis. Onder deze naam werken Vitalis, een organisatie gespecialiseerd in zorg voor ouderen en Wooninc. sinds 30 december 2015 samen.

Terug naar het overzicht